Každý zaměstnavatel je povinen zajišťovat a provádět opatření, jež vyplývají z předpisů k zajištění BOZP a z jeho opatření k předcházení, odstranění či minimalizaci rizik. Má-li maximálně 25 zaměstnanců a potřebné znalosti nebo 26 až 500 zaměstnanců a je odborně způsobilý, může tyto úkoly zajišťovat sám. Není-li odborně způsobilý či nemá odborné znalosti nebo má přes 500 zaměstnanců, musí mít zajištěnu odborně způsobilou osobu k prevenci rizik /dříve technik BOZP/.
Tato osoba je poradním, metodickým a kontrolním orgánem statutárního orgánu. Radí mu a pomáhá vytvořit systém řízení BOZP, včetně řídící dokumentace, poskytne poradenskou činnost vedoucím zaměstnancům /včetně jejich školení/, které metodicky řídí a provádí kontrolní činnost především vedoucích zaměstnanců, zda jsou splněny požadavky BOZP.
Dále musí mít zaměstnavatel zajištěného lékaře, který mu poskytuje pracovně lékařské služby, ale o tom někdy jindy.